CONTENT MARKETING, ZEKER DOEN!

CONTENT MARKETING, ZEKER DOEN!

 

Content marketing wordt steeds belangrijker. Dat hebben vele bedrijven begrepen. Maar toch zijn er heel wat vragen over content marketing.

Kan mijn bedrijf iets met content marketing?

Elk bedrijf of merk heeft iets te vertellen. Via zijn medewerkers, zijn niche, zijn specialiteit en zijn producten zijn er tal van verhalen en nuttige informatie waar consumenten iets aan kunnen hebben. Een bedrijf dat helemaal geen verhalen heeft, heeft eigenlijk geen reden tot bestaan. Eigenlijk kan je als merk niet meer bestaan zonder content marketing, als je een band wil creëren met die kritische consument. Met content marketing zorg je ervoor dat je online gevonden wordt, door antwoorden te geven op de vragen die je doelgroep zich stelt.

In B2B kan content marketing het best renderen omdat het moment tussen overweging en aankoop het langst is en je mensen beter kan (bege)leiden door de salesfunnel. Ook goede doelen zijn zeer geschikt. Ze kunnen met content marketing vertellen hoe ze het geld besteden, iets wat donateuren graag weten.

Maar ook in B2C kan content marketing in minder voor de hand liggende sectoren mooie resultaten geven. Zo is er een lokale kaasboer, die klanten meenam naar de vroegmarkt in Parijs. Hij benadrukte zo zijn ambacht en genereerde er ook heel wat PR-waarde mee.

Advertising of content marketing?

Content marketing zette zich bij zijn ontstaan heel erg af tegen advertising, maar ondertussen hebben we geleerd dat beide elkaar nodig hebben.Advertising moet over iets gaan vandaag en start dus meer en meer vanuit een inhoudelijk verhaal. Daarnaast moet content gepromoot worden, om zijn publiek te bereiken en daar hebben we advertisingtechnieken voor nodig.

We zien ook een toename van zogenaamde campagnecontent; kortlopende campagnes die gebruik maken van advertisingtechnieken, maar wel opgebouwd zijn rond content. Voor veel adverteerders is dit een interessante opstap naar content marketing.

Welke trends zien we in content marketing?

Het International Content Marketing Forum (ICMF) deed onlangs een onderzoek bij 600 marketeers in 9 landen over de toekomst van content marketing. Daar kwamen 5 duidelijke patronen uit:

  • A budget increase for the rising star in the communications mix

Voor het zoveelste jaar op rij zien we dat er meer budget zal vrijgemaakt worden voor content marketing. Zeker in België zie je het voorbije jaar een volwassenwording van de sector.

  • Content promotion: undisputed success factor

We moeten af van de gedachte dat content marketing alleen bestaat om gevonden te worden. Ook gezien worden, wordt alsmaar belangrijker, zeker in sectoren waar heel veel ingezet wordt op content. Actieve distributie en promotie van je content worden een belangrijk element in je contentplan.

  • An unbeatable team: content marketing and advertising

Ze hebben elkaar nodig (reeds besproken)

  • Crystal clear: quality before quantity

Meer content betekent meer concurrentie en een groter belang op kwaliteit. Is wat je vertelt en hoe je dat doet wel goed genoeg? De sector professionaliseert en iedereen moet mee.

  • The big challenge: organisation (content governance)

Content marketing is niet langer iets dat ‘on the side’ wordt gedaan. Naarmate het een belangrijker aandeel krijgt in het bedrijf, moet ook de organisatie mee evolueren. Wat wil ik bereiken als bedrijf en welke resources heb ik daarvoor nodig, intern en extern?

En nu?

Genoeg redenen om ook te starten met content marketing. Voor jou misschien een onmogelijke missie, voor ons een leuke opdracht.

Wij helpen je graag verder! 

 

bron: bloovi.be