Een huisstijl is meer dan een logo

EEN HUISSTIJL IS MEER DAN EEN LOGO

 

Wat is nu precies een huisstijl? En wat zijn de voordelen die verbonden zijn aan een goede huisstijl? Als je online op zoek gaat, kan je hierover oneindig veel informatie vinden. En in al die info zit wel een stukje waarheid. Maar door de overvloed aan info zie je uiteindelijk door de bomen het bos niet meer.

#Identiteit

Voor ons vormt een huisstijl de identiteit van je onderneming. Hiermee maak je een eerste indruk op je klant. Het is dus ook uiterst belangrijk dat deze goed is, want je krijgt nooit een tweede kans. De eerste indruk is blijvend.

Met deze identiteit moet je ervoor zorgen dat je anders bent dan de anderen. Je moet je onderscheiden van de rest! Kortom, je moet ervoor zorgen dat je eruit springt, opvalt, …

#Imago

Door je te onderscheiden met je identiteit, werk je automatisch aan je imago. Het begrip imago is zeer ruim. Daar zullen we het later zeker nog wel eens over hebben, maar je huisstijl is daar een belangrijk onderdeel van.

#Huisstijl

Terug naar de hoofdzaak: een huisstijl.

Wie ben je? Wat doe je? Waarvoor sta je? De antwoorden hierop zou je moeten terugvinden in jouw huisstijl.  En zoals de titel van deze blog het al zegt … het is meer dan een logo. Maar je logo vormt wel de basis! Het is met andere woorden het fundament waarop wordt verder gebouwd. En hierin zitten zeer veel elementen: kleur(en), lettertype, beelden, … Je kan hier heel ver in gaan.

Grote bedrijven schakelen vaak dure designagentschappen in om voor hen een logo te ontwikkelen. Tienduizenden euro’s worden hier aan gespendeerd omdat ze het belang ervan inzien. Maar dit kunnen kleine ondernemers zoals wij hier niet aan spenderen, en het moet ook zeker zo duur niet zijn. Een goed logo is eenvoudig (simpel), tijdloos, uniek en origineel. Wij houden deze principes steeds in ons achterhoofd en ontwikkelen dan ook voor jou een sterk logo.

#Baseline

En al eens aan baseline gedacht? Soms zegt de naam van jouw onderneming al duidelijk wat jullie doen. Maar dit is niet altijd het geval. Een baseline of ook wel slogan of pay-off genoemd, is dan een zeer handig middeltje om ervoor te zorgen dat het onmiddellijk duidelijk is waarvoor je staat. Een baseline is dan de zin die achter jouw merknaam geplaatst wordt.

Met de opstart van ons reclamebureau ‘the ADventure’ wisten we dat onze naam niet voor iedereen duidelijk zou zijn. Onze naam komt van: AD van “advertising” en “venture” van onderneming. De reclameonderneming. Om onze naam duidelijker en krachtiger te maken hebben we er volgende slogan aan toegevoegd: “We make AD happen”. Een kwinkslag naar wat wij voor u kunnen betekenen.

#Mooi geheel

Zodra we het eens zijn over het logo gaan we aan de slag. Consequent de gebruikte lettertypes, kleuren, vormen, … laten terugkomen in alle communicatietools van jouw onderneming, dat is de boodschap!

Alles moet een mooi geheel vormen. Waaraan denken we dan? Enerzijds aan alle gedrukte documenten zoals je briefpapier, naamkaartjes, offertes, facturen, presentatiemappen,… Anderzijds natuurlijk ook alle onlinetools zoals de website van je onderneming, de facebook-pagina, het twitter-account, de PowerPointpresentatie,… Tenslotte ook je lichtreclame, de bestickering van de bedrijfswagens, en zoveel meer. Kortom, ieder ‘object’ waarmee je communiceert met je klanten. 

Wij als reclamebureau zullen steeds klaarstaan voor de ontwikkeling van al deze tools. Geen klein werkje, maar oh zo belangrijk voor de uitstraling van jouw onderneming! 

En vergeet niet: “You never get a second chance to make a first impression” ;-)